Как Япония спечели войната с катастрофите по пътищата
- Актуално
- Текст:
Всеки ден те са от двете страни на улиците и в големите градове, и в най-малките селски общности, сякаш всеки момент ще се втурнат да пресекат на другия тротоар. Но така известните „Тобита-кун”, всъщност никога не го правят, пояснява atlasobscura.com. Те са кукли, в ролята на пътни знаци, които предупреждават шофьорите, че в района се движат деца, готови всеки момент да се стрелнат през пътното платно.
Днес в Япония наричат 60-те години на миналия век „войната с трафика”. Според Националния институт за управление на земята и инфраструктурата (NILIM), през 1970 г. в цялата страна са регистрирани 16 765 пътни произшествия с фатален изход. От този пътно-транспортен хаос обаче се ражда една обичана културна икона – пътният знак „Тобита-кун”, изскачащото момче.
Първият класически дизайн - "Серия 0", е създаден през лятото на 1973 г. от производителя на табели Йосей Хисада, по проект на художника Джун Миура. Първата поръчка е от градския Съвет за социални грижи на гр. Хигашоми. Тобита-кун бързо превземат цяла Японя и петдесет години по-късно Хисада и неговият син Акихиро все още произвеждат по около 500 Тобита-кун от класическата „Серия 0” за регионални асоциации на родители и учители, туристически организации и бизнес клиенти, които понякога искат и дизайн по поръчка.
През десетилетията външността на Тобита-кун следва популярната мода и има дори пластмасови версии, но класическите са ръчно изработени от дърво и оцветени също на ръка. Често ги произвеждат и стотиците клубове на доброволци за безопасно движение. Тобита-кун приличат на анимационни герои, като армията им отдавна се е еманципирала, включвайки и фигури на момичета.
За дълголетието им съдейства и най-известният доброволец, 82-годишният днес Джироку Ямагиши. След като губи майка си при пътен инцидент, той е изработил над 1 200 Тобита-кун, които е дарил на образователни инспекторати, училища и градски служби в района на родния му град Нанао – и казва, че ще продължи да го прави, докато силите му позволяват.
Всъщност Тобита-кун са един от многото фактори, с които Япония печели войната с трафика. Друг подход е изграждането на високоскоростни железопътни връзки из цялата страна, което според Bloomberg превърна шофирането в Япония от необходимост в просто една от опциите за придвижване.
Голямо значение има и масовото използване на превозни средства с по-малка мощност, както и един от най-строгите закони за шофиране в нетрезво състояние. Редовните кампании за пътна безопасност призовават за повишено внимание, търпение, етика и добри обноски в движението както за шофьорите, така и за пешеходците.
В комбинация, мерките са ефективни. Според NILIM, смъртността при пътни произшествия е намаляла до едва 25% от цифрите за 1970 г., и част от заслугата за това е на Тобита-кун. Символи на безопасността вече 50 години, симпатичните „изскачащи” момчета и момичета ще продължат да стоят на „нисък старт” по японските улици, за да „освежават” вниманието на водачите на пътя.
Още по темата във
facebook